Dag 10: Oslo verkennen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Sanne Kruid - WaarBenJij.nu Dag 10: Oslo verkennen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Sanne Kruid - WaarBenJij.nu

Dag 10: Oslo verkennen

Blijf op de hoogte en volg Sanne

13 Augustus 2015 | Noorwegen, Oslo

Vandaag wilden we op tijd ons bed uit om de hele dag Oslo te verkennen. Eerst zouden we een beetje in de wijk rondlopen, daarna naar de multiculturele wijk en vervolgens het centrum van Oslo. Maar toen we een beetje aan het wandelen waren kwamen we al best snel in het centrum, bij het opera gebouw. Wat een mooi gebouw zeg! Vandaag was een erg warme dag, we hebben dan ook tussen het lopen door vaker even lekker in het zonnetje gezeten. Oslo is wel een erg mooie stad, maar het is erg vlak, er zijn bijna geen hoge gebouwen. Dat is eigenlijk het eerste dat me opviel. Verder is het erg mooi dat het aan het water ligt. Na het operagebouw zijn we door de ‘main street’ gelopen en kwamen we veel leuke tentjes tegen. Als je de main street uit loopt, loop je tegen het paleis aan: een saai, rechthoekig gebouw. We gingen er even op de trappen zitten en vonden het al erg druk voor zo’n saai gebouw. Bleek dat we op de perfecte timing waren gekomen, omdat er de wissel van de wacht was. Dat was erg leuk om te zien. Niet de wisseling van de wacht zelf (dat was ook wel oke hoor), maar vooral de (Chineze) toeristen die als een gek achter de stoet aanhollen en die zo dichtbij mogelijk willen komen om de beste foto’s te maken (met o.a. hun ipad) is een erg leuk gezicht. Inclusief het poseren achter een paard met politie er op. Maffe mensen. Maar Rachel en ik hebben ons in ieder geval vermaakt ☺. Daarna gingen we op zoek naar het toerist information centre, maar dat was dat jaar verplaatst en dus bij het station (wat een eindje lopen was). Dus we gingen eerst naar de haven. De haven ziet er erg leuk uit met een boulevard met restaurantjes. Daar hebben we nog een tijdje gelegen op ligbankjes en een beetje rond gewandeld. Daarna zijn we naar het toerist info centrum gegaan en hebben even gevraagd naar fietsenhuur. Op weg naar de haven kwamen we langs een kraampje van een bakker die o.a. kaneelrollen verkocht die er heel erg lekker uit zagen. Maar we hadden nog ons eigen brood mee, dus we zouden een andere keer terug komen om ze eens te proeven.
Na de haven gingen we naar de multiculturele wijk om (goedkoop) boodschappen te doen, bij een soort van turk. Ze hadden echt veel fruit en groente en gekke dingen, dus we hebben even goed inkopen gedaan. Vanavond gaan we curry eten met naanbrood en sla, hmmmm wat was dat lekker! Na het eten zijn we aan de praat geraakt met een jongen uit Duitsland die juist meer naar het noorden gaat. Als echte reisgidsen hebben Rachel en ik hem uitgelegd wat hij in ieder geval allemaal moet doen en zien (onze hele reis tot nu toe dus ;)). Daarna zijn we naar het balkon gegaan om zonsondergang te gaan kijken. Aanvankelijk waren we van plan om dit in de haven te doen, maar omdat we aan de praat waren geraakt was het daar te laat voor.

xxx