Dag 16: Cruise naar Riga - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Sanne Kruid - WaarBenJij.nu Dag 16: Cruise naar Riga - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Sanne Kruid - WaarBenJij.nu

Dag 16: Cruise naar Riga

Blijf op de hoogte en volg Sanne

19 Augustus 2015 | Zweden, Stockholm

Vandaag is mijn laatste dag in Stockholm. Ik was van plan om nog ever het museum eiland te fietsen en naar het Vasa museum te gaan. Tijdens het ontbijt raakte ik aan de praat met Nate, uit Colorado. Daarna vroeg hij of ik zin had om samen de stad door te gaan, dus toen zijn we samen naar het Vasa museum gegaan.
Eerst moest ik nog wel mijn spullen bij elkaar pakken om alvast uit te checken. Gelukkig kon ik mijn backpack ed. Nog in het hostel achter laten.
Vervolgens zijn we naar het Vasa museum gegaan. Dat was erg indrukwekkend om te zien. Het is een oorlogsschip dat is gebouwd in Stockholm, zo’n 400 jaar geleden. Toen het weg voer vanuit de haven en het waaide zonk het schip na een paar honderd meter gevaren te hebben. 333 jaar later is de boot omhoog gehaald en gerestaureerd, maar de boot is nog erg goed intact gebleven dus zag er gaaf uit.
Na het museum zijn we een beetje door de stad gelopen met een ijsje ☺. Even gezeten bij het paleis en in een parkje. Verder zijn we door het oude centrum gelopen en nog even stil gestaan bij een jongen met een gitaar die echt heel mooi kon zingen. Bij de supermarkt heb nog wat broodjes gehaald en bij de kade opgegeten. Daarna heb ik mijn spullen gehaald en ben naar de metro gegaan.
Ik was van plan om om 4 uur bij de boot te zijn, maar er was een lange rij voor de tickets van de metro en het duurde erg lang. Ik begon hem dus al behoorlijk te stressen, want voor half 5 moest ik op de boot zijn. Toen ik eindelijk bij de juiste metro stop was, moest ik nog een heel eind lopen. Ik had niet verwacht dat het zo ver zou zijn. Ik wist ook niet goed welke kant ik op moest lopen dus ik heb veel mensen gevraagd. (Er vertrok namelijk op dezelfde tijd een andere cruise naar Tallinn, waar ik eerst stond).
Na heel vaak de weg gevraagd te hebben (en veel mensen me vaag een kant op stuurden maar ‘het ook niet wisten’) en bang te zijn dat ik de boot zou missen kwam ik met een rood aangelopen gezicht aan bij de incheckbalie om 16.45. Volgens hen zou ik het nog prima halen. Ik kon haast wel huilen van opluchting. En gelukkig kon ik bijna die zware backpack af doen! Toen ben ik snel naar mijn kamer gegaan om mijn backpack te droppen en naar het dek gegaan om de afvaart in de zon door te brengen.
De kamer waar ik in sliep is erg klein, voor 4 personen, maar ik sliep er in mijn eentje dus ik had alle ruimte ☺.
Op het dek heb ik aardig wat foto’s gemaakt van het mooie uitzicht. Daarna ben ik de boot gaan verkennen en ben ik zo ongeveer elk dek af gegaan. Wat is er veel zeg op deze boot! Een sauna, disco, winkel, verschillende restaurants, barren en nog meer!
Toen kwam ik bij een of andere talentshow voor kinderen, wat erg grappig was om even te zien. Ook heb ik daar mijn eerste wijntje besteld van mijn hele reis! Wat was dat genieten zeg!
Daarna ben ik even naar mijn ‘cabin’ gegaan en heb me omgekleed om te gaan uit eten. Want vanavond zou ik voor het eerst gaan uit eten tijdens mijn reis én voor het eerst in mijn leven helemaal in mijn eentje uit eten: een hele belevenis dus! Ik vond het eigenlijk best wel leuk om in mijn eentje te eten. Ik heb genoten van alle verschillende mensen om me heen en van het ‘spel’ van het serveren. Vooral wijn vind ik erg leuk, ik zal me nader verklaren. Als mensen een fles wijn bestellen, laat de bediende deze altijd aan 1 iemand proeven. Diegene gaat dan als een echte wijnkenner eerst de wijn kolven, er vervolgens aan ruiken en neemt dan een slok. Maar, het grappige is: de wijn is eigenlijk altijd ‘goed’ of ‘lekker’, dat hoort nou eenmaal bij het ‘spel’, bij de etiquette. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: nou nee, deze wijn vind ik niet zo lekker, doe me maar een andere. Daar kon ik dus wel even van genieten. En als het niet de mensen aan de andere tafels of de bedienden waren, dan kon ik wel genieten van het mooie uitzicht over verschillende eilanden. Niet te vergeten: het eten zelf! Ik had een gegrilde aubergine met boerenkool erop en linzen met basilicum en cherrytomaatjes ernaast en het was heerlijk! Ik heb echt genoten van dat gerecht! ☺ (en het was gelukkig nog niet eens zo heel duur).
Daarna ben ik naar het amusement gedeelte gegaan waar er muziek was, dat was ook erg leuk! Er was een leuke band en er gingen zelfs al mensen dansen. Toen de band pauze had kwam er een soort van dansgroep, dat was ook wel oke maar ik vond het persoonlijk niet echt spetterend. Daarna kwam de band weer en werd ik ten dans gevraagd door een of andere kerel van in de 30 die ook in hetzelfde restaurant had gezeten. 1 dansje doen vond ik wel prima, maar daarna heb ik hem maar snel afgeschud want ik had geen zin in zo’n oude vent achter me aan. Even later kwam er een andere (nog oudere) man die met me wilde dansen, dat heb ik maar afgeslagen: het is nu genoeg geweest met oude kerels!
Daarna ben ik maar naar een andere ruimte gegaan en heb ik een kijkje genomen in de discotheek, maar die was nog erg leeg. En nu ben ik dus mijn blog aan het typen. Ik begin al behoorlijk in te kakken, dus ik denk dat ik zo lekker mijn bedje in kruip.

Xoxo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 25 Juli 2015
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 17041

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2016 - 17 December 2016

NY and Peru

03 Augustus 2015 - 31 December 2015

Van Bergen naar Jyväskylä

04 Januari 2017 - 30 November -0001

New Zealand and more

Landen bezocht: