Dag 21: This place freaks me out! - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Sanne Kruid - WaarBenJij.nu Dag 21: This place freaks me out! - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Sanne Kruid - WaarBenJij.nu

Dag 21: This place freaks me out!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

24 Augustus 2015 | Estland, Tallinn

Vandaag heb ik eerst lekker uitgeslapen. Daarna heb ik een ontbijtje gehaald in de supermarkt en ben ik vervolgens door het oude centrum gaan wandelen. Wat een mooie en levendige stad zeg! Met veel mooie, oude gebouwen. Wel wordt je er doodgegooid met souvenirwinkeltjes maarja, dat moet je maar voor lief nemen. Ik ben nog op een oude stadsmuur geklommen, maar dat was eigenlijk niet zo heel bijzonder. Na zo ongeveer het hele oude centrum te hebben doorgelopen ben ik weer even terug naar het hostel gegaan om later die dag weer op pad te gaan, naar een ‘oude’ gevangenis. Deze gevangenis is pas 10 jaar geleden gesloten, op aandringen van de Europese Unie. Het sluiten van de gevangenis was een van de voorwaarden waar Estland aan moest voldoen wilde het lid worden van de Europese Unie. Er werden namelijk heel wat mensenrechten geschonden. Ook hebben er verschillende mensen uit de politiek gevangen gezeten omdat ze een andere mening hadden dan het (vroeger Russische) regime. Nou, dat kon je voelen! Brrr, wat zag het er verschrikkelijk uit en wat was het er naar en kil en koud! Er was ook geen enkele moeite gedaan om een toeristische attractie te maken van de gevangenis. Het is gewoon open gezet zonder er iets aan te doen en zonder er ook maar enige informatie bij te verschaffen (een gids kon wel, maar dat was 8 euro duurder). Het zag er allemaal erg vervallen en onveilig uit (later sprak ik iemand in het hostel er over en die zei dat een gids had gezegd dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen veiligheid en dat je geen deuren achter je dicht moet doen omdat het mogelijk is dat je die deur niet meer open krijgt). Erg fijn gevoel dus. Niet. Ik liep de gevangenis binnen en ging naar boven en liep langs een paar cellen en voelde vanuit een cel een windvlaag komen. Ik kreeg er behoorlijk kriebels van dus ik was snelll weer de gevangenis uit. (ik weet dat het gewoon zeewind is dat door de ramen kwam, maar ik voelde me er niet zo prettig in m’n eentje). Toen ik weer buiten was zag ik twee mensen lopen en ik vroeg of ik met hen mee kon lopen. Dat was prima, alleen hadden ze al een groot deel van de gevangenis gehad. Het was een stel uit Estland zelf en de man vertelde me wat meer over de gevangenis. Toen het stel weg ging ben ik ook vlak daarna weg gegaan, ik vond het wel weer mooi geweest. Al met al ben ik misschien wel een kwartier op het terrein van de gevangenis geweest :p. Maarja, ik was blij toen ik er weg was!
Daarna heb ik ergens een hapje gegeten in een binnen tuintje, wat erg gezellig zat. Vervolgens ging ik naar een wat hoger gelegen gebouw, wat vroeger het muziekgebouw was, om vanaf daar de zonsondergang te kijken. Ik was een beetje aan de late kant, maar heb het laatste beetje mee weten te pikken ☺. Daarna ben ik weer terug gegaan naar het hostel, mijn knie begon weer pijn te doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 25 Juli 2015
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 17042

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2016 - 17 December 2016

NY and Peru

03 Augustus 2015 - 31 December 2015

Van Bergen naar Jyväskylä

04 Januari 2017 - 30 November -0001

New Zealand and more

Landen bezocht: