Arrival - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Sanne Kruid - WaarBenJij.nu Arrival - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Sanne Kruid - WaarBenJij.nu

Arrival

Blijf op de hoogte en volg Sanne

04 Augustus 2015 | Noorwegen, Bergen

Gisteravond laat ben ik in Bergen aangekomen, met een overstap op Oslo. Op een half uurtje vertraging na bij mijn overstap is alles heel soepel verlopen. Tijdens de eerste vlucht, van Schiphol naar Bergen, zat ik met twee gezellige Nederlanders die ook zouden reizen door Noorwegen, alleen dan noordelijker en met een hele groep. We hebben nog wat mooie plekken uitgedeeld welke je zou moeten bezoeken als je er in de buurt bent en daarna wensten we elkaar een fijne reis. De tweede vlucht stelde niet zoveel voor, het duurde maar 3 kwartier. Gelukkig was het nog een beetje licht (we vlogen echt naar het licht toe, naar het noorden ;)) dus ik kon vanuit het vliegtuig de mooie natuur van Noorwegen al een beetje bekijken. We vlogen ook over de bergen, met sneeuw. Een erg gek idee dat zo ‘dichtbij’ hoge bergen zijn en het er zo koud is. In Bergen is het ongeveer 19 graden. Maarja, ik kwam ’s nachts dus aan in het hostel om iets voor 12. Ik kon met een code bij mijn sleutel en moest toen in het donker mijn bed op maken en mijn slaap en toiletspullen uitpakken, zonder de andere 27 slapers op mijn zaal teveel te storen: al een hele uitdaging ;). Omdat ik best wel moe was, ben ik vanochtend maar gaan uitslapen tot een uurtje of 10 om vervolgens even rustig te douchen en mijn spullen voor die dag bij elkaar te pakken. Om 11 uur stapte ik het hostel uit, de regen in. Helaas niet zo’n sunny day vandaag. Voor het hostel kwam ik een jongen uit Australië tegen die net was aangekomen en ook Bergen wilde verkennen. Hij had al veel uitgezocht van tevoren, dus ik liep een beetje mee. We gingen over de vismarkt (die eigenlijk niet heel veel voorstelde) en liepen een beetje door de haven. Daarna zijn we de berg ‘Fløyen’ op gegaan, natuurlijk wandelend. Na zo’n 500 meter stijl omhoog waren we al best moe en rustten we even bij een waterpunt. Daar kwamen we Rachel uit Duitsland tegen, die vervolgens met ons mee ging naar boven ☺. Rachel was met haar bergschoenen wel wat beter voorbereid dan James en ik, op onze gympen (dat hebben we in de tocht vaker geconstateerd). Eerst zijn we ‘netjes’ het pad gevolgd en kwamen we boven op Fløyen, met een erg mooi uitzicht over Bergen, wat tussen de regen door een erg mooi plaatje gaf. Gelukkig regende het over het algemeen niet lang, steeds maar 10 minuutjes ofzo. Toen we op Fløyen waren, waren we nog niet uitgewandeld en wilden we naar mount Ulriken gaan wandelen (wat nog wel een stuk verder was). James had een handige app waar je ook de kleine bergpaadjes op kon zien, dus we zouden zulke paadjes volgen, omdat die het mooiste zijn. Maar op de paadjes blijven is natuurlijk niet avontuurlijk genoeg, ook al waren het hele kleine en stijle paadjes. Daarom moesten we natuurlijk ook van de paadjes af. Dat hebben we geweten. Door de regen was alles nat en drappig. Ik denk dan ook dat het wel een paar dagen duurt voor mijn schoenen weer droog zijn. Maar het was het zeker waard, wow, wat een uitzicht! Op een gegeven moment toen we aan het wandelen waren, ging James voorop, geen goed idee voor hem, een beter idee voor Rachel en mij… Hij zette een paar stappen en kwam al in de drap terecht, zo ongeveer tot zijn knie zakte hij weg. Ik lag helemaal dubbel. Rachel hielp hem uit de drap, wat aardig goed lukte, alleen zat zijn schoen er nog in. Na die er uit gehaald te hebben en hem weer aan hebben gedaan gingen we weer verder: met natte voeten. Alleen Rachel natuurlijk niet, want haar schoenen waren waterdicht. Verderop kwamen we een hiking huisje tegen, waar we even pauze hebben genomen en heerlijke Tony’s chocolade hebben gegeten (Thanks El!). Daar hadden we ook een super mooi uitzicht. Op de terugweg was het ook nog glad en Rachel, maar vooral ook James kon het niet laten om de grond wat nader te onderzoeken. Rachel gleed een klein stukje weg, niet zo erg gelukkig. Maar James moest natuurlijk weer overtreffen, die gleed vol uit in wederom een drappig stuk. Uiteraard konden Rachel en ik het niet laten om weer dubbel te liggen. Uiteindelijk kwamen we helemaal vies en doorweekt weer bij het stadje. Rachel ging naar het huis waar ze slaapt (coutchsurfing) en James en ik gingen naar het hostel, douchen en warme kleren aan doen ☺. Dus nu zit ik hier in een gemeenschappelijke ruimte dit verhaaltje te typen. Over een half uurtje is Rachel weer hier en gaan we met z’n drieën een hapje eten.

Toedels lieve mensen!
xxx

  • 04 Augustus 2015 - 21:23

    E Kruid:

    Ziet er goed uit, san! Geniet lekker schat, dikke kus van je vader. Ben trots op je.

  • 10 Augustus 2015 - 12:31

    Brechtje:

    Leuk dat je al direct zulke leuke mensen ontmoet! Wat een prachtige natuur daar. Veel plezier! X Brechtje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 25 Juli 2015
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 17080

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2016 - 17 December 2016

NY and Peru

03 Augustus 2015 - 31 December 2015

Van Bergen naar Jyväskylä

04 Januari 2017 - 30 November -0001

New Zealand and more

Landen bezocht: